Data om indsatte gå...
 
Share:
Share
Notifications
Clear all

Data om indsatte går tabt på grund af it-fejl  

  RSS

Birdman
(@birdman)
Medlem Admin
Meldt ind: 4 år siden
Indlæg: 141
3. juni 2019 19:53  

Kriminalforsorgens 17 år gamle it-system til sagsbehandling af indsatte, også kaldet Klientsystemet, volder problemer for brugerne af it-løsningen.

Klientsystemet spiller en central rolle i Kriminalforsorgens it-understøttelse. Det bliver brugt af betjente og sagsbehandlere i fængselsvæsenet til blandt andet at registrere, hvis der har været magtanvendelser mod en indsat, eller hvis der er blevet fundet ulovlige genstande i den indsattes celle.

Ofte opstår der fejl

Men det sker jævnligt, at der opstår fejl i systemet, og brugerne oplever udfordringer med at anvende det. Det betyder, at data om f.eks. magtanvendelse kan ende med ikke at blive registreret.

Betjentene i de danske fængsler skal blandt andet bruge Klientsystemet, hvis en betjent har lagt en indsat i håndjern i forbindelse med en transport. Disse hændelser skal registreres, så de indsatte har mulighed for at klage over hændelsen, men på grund af udfordringer med it-systemet kan det i værste fald ske, at lovpligtige registreringer går tabt eller slet ikke bliver gemt i systemet, siger Brian Kristiansen.

»Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at der ikke gik registreringer eller data tabt på grund af fejl eller nedetider i systemet,« siger Brian Kristiansen der er tillidsrepræsentant i Fængselsforbundet for området Syddanmark.

Bliver lovgivningen overholdt

Kan man drage den konklusion, at der er lovgivning, der til tider ikke bliver overholdt, fordi systemet ikke virker?

»Det kan man, men jeg ved godt, hvad direktoratet vil sige til det. De vil sige, at betjentene skal registrere det, og hvis systemet ikke virker, så må de gøre det senere. Det er bare ikke hensigtsmæssigt, når systemet ikke fungerer,« siger Brian Kristiansen.

Henning Mørck, der er tillidsrepræsentant i Fængselsforbundet for området Sjælland, hører også fra kolleger, at Klientsystemet skaber udfordringer.

»Systemet kan godt bruges i hverdagen, men der er situationer, hvor brugerne oplever, at data går tabt eller ikke bliver gemt, når de eksempelvis har tastet i handleplaner for de indsatte,« siger han til Version2.

Læs nærmere om problemerne på: Version2


Citere